2016. nov 02.

Őzláb gomba (Macrolepiota procera)

írta: P.Gabriella
Őzláb gomba (Macrolepiota procera)

fb36b975cd165bb4e29b340154b39057.jpg

A hétvégén kaptam unokahúgomtól egy hatalmas kosár őzlábgombát. A szülinapomra kértem, de most jött el az ideje.

Nagyon megörültem neki. A nagy őzlábgomba eléggé rostos és száraz gomba féle. Vékony fehér húsa viszont ízletes és nem túl erős ízű. Még a kevésbé gomba rajongók is kedvelik. Ragúnak kitűnő és tölteni is nagyszerűen lehet a még el nem nyílott kalapokat.

g3_1.jpg

Én a nagyját összedaraboltam és sok hagymával, sóval lepároltam. Kicsi edényekbe osztottam és mélyhűtöttem. De tiszta üvegekbe téve, forrón, olajjal a tetején, eltárolható a kamrában is.

g4_1.jpg

Néhány szárazabb a sparhelt fölé került száradásra. Az ünnepi, karácsonyi gombalevesbe kitűnő lesz.

g5_1.jpg

Jó pár fiatalabb, pedig az ebéd asztalra került rántva, tejfölös szósszal. 

letoltes_10.jpg

Gombászni nagyon jó

(Rapszodikus induló)

Három lyukas mogyorón

civakodik két manó!

 

Erdőt, mezőt járni jó

hátizsákkal,

kis kosárral,

teleszedjük mind gombával!

Szedünk bele tinórit,

fülőkét két kilónyit,

kucsmagombát,

császárgombát,

tőkegombát,

tintagombát,

tölcsérgombát

s halványsárga

gerebent

szed, aki nem

eszement,

csiperkét egy egész zsákkal,

szegfűgombát három szákkal,

nem kell nekünk szömörcsög,

hogy vinné el az ördög!

Rókalyukba belesünk,

rókagombát keresünk,

galambfészken galambgombát,

szarvas nyomán szarvasgombát,

lovasúton lóposzátát,

gombákat a gombok hátán –

mert gombászni nagyon jó.

 

Három lyukas mogyorón

civakodik két manó!

 

S ha ezzel is megleszünk,

akkor még tovább szedünk:

őzlábgombát tizenhármat,

piruló galócát százat,

pereszkét vagy hetvenhármat,

korallgombát

meg vargányát,

tuskó hátán

sárga gévát,

csavart szárú

csigagombát,

ánizs- és fok-

hagymagombát,

aranybarna rizikét,

amivel a lista kész!

 

Kész a gombász induló,

ó, gombászni nagyon jó…

Három bánatos manó

civakodik két makkhéjon:

osztozik a maradékon!

Jánk Károly - Kis gombakalauz - Gombászni nagyon jó

Szólj hozzá

Konyha