Miért Fekete a Madonna?
Előre bocsátom, hogy még sosem foglalkoztam a Fekete Madonna létezéssel. Hallottam már, hogy van ilyen, de nem keltette fel az érdeklődésem. Olyan furának találtam, mikor olvastam, hogy sötét a színe, de ennyi. Nem gondoltam bele, hogy ennek jelentése lehet. Aztán ma reggel felkelés után térültem fordultam és 15 perc után felmerült bennem a kérdés, hogy miért feketet a Madonna? Nem volt különleges, hogy ilyen hirtelen jött, mert rendszeresen fordulnak elő úgymond a semmiből előhalászott gondolatok, kérdések, amiknek szeretek utánajárni nyomban, ha találok forrást hozzá. Ha nem találok, szoktam várni pár napot, mert az is megszokott oldódni, hol tudok utánanézni, vagy megkapom a választ. Most találtam hivatkozásokat. Voltak olyanok, amiken jót nevettem, voltak, amiket nem találtam méltónak leírni. Ez az írás amolyan gondolatébresztő nekem is, úgyhogy olvasd így, kérlek! Összekapcsolódtak bennem a különálló, már régen, vagy újonnan megszerzett tudások.
Montserrat
A világ sok országában található Fekete Madonna. Nagy misztika övezi.
Madonna of The Puy En Velay
Leonard Moss szerint (1952) három kategóriára bontotta, hogy miért fekete a Madonna.
1. A sötétbarna és fekete madonnák arckifejezése és pigmentáltsága az oda jellemző bennszülött lakosságtól ered
2. ...a fizikai romlástól.
3. ...és a világításra használt gyertyák füstjétől.
Komolyan! Olyan jót nevettem. :)
Mindenhol a világon van Fekete Madonna. De érdekes módon rengeteg van a fehérek lakta helyeken. Európában 400-500.
Isis és a Fekete Madonna, Rocamadour
Sok tudós állítja, hogy a legrégebbi Fekete Madonnák, már a kereszténység előtt jelen voltak. Ezek az ereklyék olyan helyeken találhatók, amik előtte pogány kegyhelynek használtak - Dianának, Artemisnek, Cybelének és más Istennőknek. Némelyik megjelenésében nagyon hasonlít az egyiptomi Anyaistennő, Isis szobraira, aki Hóruszt tartja. Kifejezi a női energia, ősi, örök erejét. Mindig trónon ül, koronával a fején és az ölében ülő fiú gyermek jelképezi a belőle lett hímet. Ami így egyben van. Az archaikus paraszti világban sem választották szét, így mondták: Jézusmária.
De mi is a női energia? Honnan ered?
Tiámat
Kedvemre való volt tanulmányozni régebben az agyagtáblák üzenetét, az Enuma elis-t. Akkád nyelven íródott, sokak állítják, hogy régisége egészen az ie. 12. századig nyúlik vissza. Ennek első táblája kezdődik így:
Midőn fönn az ég nevetlen
s alant a föld szintazonkép;
Apszu, az ős-kezdet, minden
dolgok teremtője-atyja
s Mummu-Tiámat ősanyánk még
vizeikkel egybemosódtak;
nem volt szárazföld se, láp se,
a egyike sem az isteneknek;
név nélkül szunnyadozott a sors is,
betöltetlen várt a végzet -
Apszu s Mummu-Tiámat akkor isteneket nemzettek s szültek:
Rákos Sándor - Gilgames - Agyagtáblák üzenete
Akkád nyelven eredeti:
1 e-nú-ma e-liš la na-bu-ú šá-ma-mu
2 šap-liš am-ma-tum šu-ma la zak-rat
3 ZU.AB-ma reš-tu-ú za-ru-šu-un
4 mu-um-mu ti-amat mu-al-li-da-at gim-ri-šú-un
5 A.MEŠ-šú-nu iš-te-niš i-ḫi-qu-ú-šú-un
6 gi-pa-ra la ki-is-su-ru su-sa-a la še-ˁu-ú
7 e-nú-ma DINGIR DINGIR la šu-pu-u ma-na-ma
Tehát ekkor már volt Hímség és Nőség.
Aztán mikor az istenek csúfolták és fellázadtak Tiámat ellen, így szól tovább a történet:
Dúlt-fúlt Apszu, búsult Apszu;
Tiámat szíve megvonaglott;
Mummu dühhel en-csípőjére ütött;
rossz kezdet rosszabb folytatást szült;
viszály készült az istenek között...
Apszu, a nagy istenek őse,
ekként szólott Mummuhoz akkor:
"Szívem öröme, Mummu, követem te!
Készülődj útra, megyünk Tiámathoz!"
Jó szaporán útnak eredtek
s érkezve Tiámat elébe, térdet és főt hajtottak...
Itt már látszik, hogy a Mélységek Anyja, Mindenek Szülője Tiámat volt. Ő a sötétség, az ősvíz, Mummu-Tiámat a női esszenciát hordozta. A mai időkben divat a sötétet rossznak, a fényt jónak mondani. Mondjuk nemcsak ezzel van így...
A sötétség a tisztát, az abszolútot, a formátlant képviseli. Az arab sivatagban az éjszaka egy határok nélküli realitás: a formák felbomlanak, nem láthatóak sem homok dűnék, sem tevék, sem bármi más; minden formátlan, csak a sötétség létezik. Ez Isten tisztaságának, formátlanságának szimbolizálása, Allah az abszolút. A sötétség elnyeli a fényt, a forma megnyilvánulása felett, azaz A Létezésen Túl. Ez tehát Isten e világon túli szépségére utal, túlmutat a teremtésen, melynek elérése a szufi legfelsőbb szintű célja.
Bővebben Az Iszlám és az Istennő
Notre Dame de Liesse
Szóval helyben vagyunk.
SÖTÉTSÉG = ŐSANYA, ŐSVÍZ, ŐSKÁOSZ.
Ezért fekete ezeknek a gyönyörű Madonnáknak az arca, keze. És ezért fekete a vele egybeolvadtan ábrázolt gyermeké - aki fiú -, mert ahogy a Biru-gur mondja:
Múlhatatlan nősténységből fakadt múlandó hímség.
Ephesus-i Fekete Artemis.
Minden egy, egyik sincs a másik nélkül.
A Fekete Madonnák világszerte őrzik azt az ősi kódot, azt a nyugalmat, azt a nagyságot és gyógyító erőt, mely a lényeget takarja. Ha fellebbented a fátylat, meglátod mögötte ezt.
Csodák, fantasztikus gyógyulások, újraéledések történnek a szobroknál. Mert ilyenkor visszaállítódik az eredet, az eredeti.
Ez az én véleményem, nagyon rövid kutatómunkámé. Lehet, hogy változik majd...de azt hiszem alapjaiban most rendben van bennem. Jó érzésem van.