2024. aug 15.

Kesusajt

írta: P.Gabriella
Kesusajt

Vegán paradicsomos pite

img_1959.jpeg

Édesanyám szülinapjára, az én reszortom, hogy valami sós tortát készítsek. Sosem szerette az édeset, így az élete nagyrészében nem kapott tortát. Legyen neki is, gondoltam jónéhány éve és így lett! Ezért elhívatottan figyelem, keresem a lehetőségeket, hogy minden évben valamivel meg tudjam lepni. Nekem is érdekes kihívás. Ráadásul, amióta növényi alapon táplálkozom, külön kihívás, hogy olyat alkossak, ami neki is és mindenkinek ízlik.

Ebbéli keresésemben idén elém bukkant egy különlegesség, a KESUSAJT. 
Nagyon egyszerű. 
1. Egy csésze kesudiót beáztatok legalább fél napra vízbe. Leszűröm. Az áztatóvizet felfogom, hátha szükséges a hígításhoz. 
2. A beáztatott kesut turmixgépbe (vagy késes robotgépbe) teszem, kb. 1/2 dl fermentált kombuchalével. Sóval ízesítem, összeturmixolom és egy üvegbe töltöm. Az üveg olyan nagy legyen, hogy tudjon fermentálódni, tehát dagadni. Lezárom és meleg helyen 1-2 napig érlelem. 
3. Ha olyan, mint a képen látható, és sajtos íze van, akkor kész. Összekeverem és a hűtőbe teszem. Ezzel megállítom az erjedési folyamatot. Szép, tömör kesusajtot kapok. Ezt  lehet szó,szok dúsítására, vagy akár kenyérre kenve fogyasztani. 
Most készítettem mandulatejből való mandulamasszával…kíváncsian várom az eredményt. 

Én most pitekrémnek használtam az egész adagot.

250091e3-fd1e-493d-aa1c-e9fdf8971c17.jpeg

Foto - Dobi Eszter

Paradicsomos vegán pite


Olaszos kesusajtkrém

A fenti adag kesusajtot összekeverem olasz fűszerkeverékkel és kevés zúzott fokhagymával. És kész. Sózni nem kell, mert már eleve sós.

Olasz fűszerkeverék:    

2 ek szárított bazsalikom  
2 ek szárított szurokfű    
1 ek szárított rozmaring   
1 ek szárított kakukkfű   
1/2 ek szárított levendulavirág. 

Patè Brisè

4 csésze liszt,   
25 dkg vegán vaj (Eleplant),  
1 tk cukor és 1 teáskanál só, 
1/4-1/2 csésze jéghideg víz   

Ezeket a víz kivételével beleteszem egy keverőgépbe és addig keverem, amíg apró szemcsék képződnek a vaj/liszt egyvelegből. Ekkor finoman adagolva hozzáadom a jéghideg vizet. Csak annyit, hogy keverés közben összeálljon a tészta. Viszonylag kemény tésztát kell kapjunk. Két adagra osztom és fóliába csomagolva az egyik adagot a hűtőbe a másikat a fagyasztóba teszem.   


Az előre elkészített, behűtött Patè Briseè-t kerek lappá nyújtom és kibélelek vele egy hőálló formát. Én 20 cm átnérőjű formát választottam, de még nagyobba is elég. A tészta az oldalat is takarja!  Ezután még hűtöm legalább fél órát. Ebbe terítem a kesusajtot és apró, színes, különböző alakú koktélparadicsomokkal diszítem a tetejét. 180 fokra előre melegített sütőbe tolom és 30 percig légkeveresen sütöm. Kihűtöm. 

 

Szólj hozzá

Vegán Étek növényi alapú étkezés