2023. jan 13.

Én és a néptánc

írta: P.Gabriella
Én és a néptánc

72c2952e-14df-4a6c-a2d9-2c26180924f4.jpeg

f80dc4ec-c8c7-4ebe-a644-202230734a61.jpeg
Sosem volt alkalmam mélyebben megtanulni.
Tini koromban a “Mecsek”-ben néptáncozó barátnőmmel a tanítóképzőre eljárva táncházba, szívogathattam magamba a zenét, táncot, légkört. Olyan szerencsés voltam, hogy találkozhattam Sebestyén Mártival, és a Muzsikás-sal. Ők meghatározóak voltak. Mindig vágytam arra, hogy legyen egy párom, akit szintén húz ez a fajta zeneiség, tánc. De nem lett. Sőt! 
Aztán születtek fiaim. Mindegyiket meg akartam ismertetni a népzenével, néptánccal. Második 4 évig járt, de a később kapott tanárával nézeteltérései lettek, ezért nem akarta tovább folytatni. Harmadik fiam a “föld felett lebegett”, lábújhegyen járt. Valóban, mintha nem merte volna leérinteni az egész talpát a földre. Mikor elkezdte a néptáncot, jó tanárra lelt. Megtanította a sarkára állni valóságosan és gondolatban is. Legkisebb is kóstolgatta. Érdekes ahogy mindegyikre másképpen hatott. Némelyiket sikerült kissé lehozni a földre és megtanulta a párja tiszteletét és együtt “forgást” vele, némelyiknel viszont kifejezettem az ellenkezőjét érte el. 

fa9cb04f-3c97-4115-a840-8de585811676.jpeg

Visszatérve hozzám… Azóta  is szívesen veszem, ha néha valaki megforgat egy-egy rendezvényen. Nem szomjazom már utána, de olyan férfi erőt kapok általa, ami örömmel tölt el hetekig. Legutolsó - elég régi - táncérzésem a magyarlukafai Vencel-napi búcsún volt. A hivatásos táncosok bontották fel a körüket és vonták be a nézőket a táncba. Egy fiatalember jött oda hozzám és én repültem vele. Teljesen ismeretlen volt. Határozott mégis szelíd vezetése elvarázsolt. 
Nem tudok kapcsolódni a folkklórban tanított egyházi ünnepekhez, idejétmúlt népszokásokhoz, hagyományokhoz. Szűk tér volt nekem mindig és az is maradt. 
Amit nem kedvelek az, az, hogy nincsen szabad tánc a néptáncban. Hogy tanulni kell a lépéseket és ehhez igazodni, kötődni. 
Előny, hogy az újraéledő táncház mozgalomban lehet csatlakozni ingyenesen is. 
Azt hiszem sok mindent lehet tanulni a páros táncokból mindkét félnek. Lehet kötődést és korlátot, de lehet repülést és eggyéválást is. 

b6d8833b-4be2-4300-8a2e-21aedc27c2e6.jpeg


Fiatalkoromban jártam szalontáncolni egy kis csapattal. Ott egy olyan táncospárom volt, akinek oldalán szintén a repülést és a kölcsönös tiszteletet tudtam megélni. 

Szólj hozzá