2017. dec 18.

A Karácsony Nekem

írta: P.Gabriella
A Karácsony Nekem

vagyis mély keresés az elveszett időben

img_1206.JPG

Idei Karácsonyi koszorúm

turul.jpg

Dávid Júlia - Turul és Csodaszarvas - a Fény születése

Elindultam valamiféle változáson az ünnepek tekintetében is. Valami változik belül. Érzésre megyek. Arra, hogy mi rezonál bennem egy-egy képre, alkotásra, vagy szövegre. Valami ősi, valami mély szólalt meg bennem már évek óta. Próbálom változtatni kívül is, ami belül megszólal. 

01f0368212b0193128f07a0f4989bdd2.jpg

A Fény születése

Hogy miért pont ezen az ünnepen írom mindezt?

Mert a szeretetnél nincs fontosabb!

De én a szereteten nemcsak a mások szeretetét értem, hanem a magamét is. Ha szeretem magam, akkor olyat teszek, ami jó nekem . Ez a megbolondulós, pénzszórós "ünnepvárás" nekem nem jön be. Már évek óta nem veszek ajándékot, csak ha késztetésem van rá. Ha valakinek tényleg olyat tudok adni, ami szívből jön és amire szüksége is van. Ha még magam készítem is el, akkor nyert ügyem van. Az ünnepekben éppúgy nem kell megfelelni valakinek, vagy valamely vallás, tanítás, eszme kötéseinek, mint az év többi napján se. Persze új nincs a nap alatt. ezért túl eredeti ötletem nekem sincs. Mindenesetre olyan jelképeket használok, amiknek ismerem a jelentését és nekem is mondanak valamit. Ami akkor, abban a percben megérint. Ezek a dolgok változhatnak. Mint ahogy az élet, én is változok. Vannak már olyan dolgok, amikre építhetek. Vannak jelképek, amik már a szívemben vannak és ott is maradnak. Legfeljebb jelentésük változik, vagy megértem mélyebben, hogy mit is akarnak kifejezni. 

csodaszarvas_1.JPG

Varga Zita - Csodaszarvas

De a szarvas. a szarvas ünő, mindig is valahol a szívem közepében állt. A Rege a csodaszarvasról, számomra egy valódi csoda volt. Ezért kaptam barátnőmtől is festményen meg ezt.

albert_eva_katalin.jpg

Albert Éva - Szarvas Ősanya

nyomtat_1.jpg

Elámultam, mikor sok éve Albert Éva textilművész képeit megláttam. 

23845324_1538712179570198_981102675_n.jpg

Poór Anna - Szarvas Istennő

Anna barátnőm is eredeti technikával és meglátással rendelkezik. 

kolyadki-winter-midnight-sun-goddess-matonka.jpg

Kolyadki - Nap Istennő (Beiwe) és a szalma Napkorong (Sámi)

Ukrajnában és Finnországban is a Koliadka olyan előkarácsonyozás. Csak ősibb alapokon nyugszik, min a mi betlehemezésünk...  A szalma Napkorong jelképezi a főbb ünnepeket is.  Benne foglalva a Napünnepek is. 

ac66b57e0002f7fcb3c5c7a55cbac87a.jpg

solhverv.jpg

Viking Nyári Napforduló (Solverv) ünneplése (gondolom a téli is hasonló lehetett, csak hóval).

def64eeb10f50cbd008a8afe4ce1bd3d.jpg

Kelta szarvas

Valami ősi, északi gyökerek is előjöttek...keresgéltem ott is. Mit ad Isten? Találtam is. A kereszténység előtti időkben csodás természetközelségben élték meg az emberek ünnepeiket. ...és sokat ünnepeltek! Rájöttem, hogy ahol szarvas volt, mindenhol Istennőnek tekintettek rá. 

vcs1.jpg

Vágtázó Csodaszarvas zenekar (Grandpierre Attila) album borítója. 

pictures.jpg

A beavatottak fején is sokszor volt szarvasagancs 

csodaszarvas7.jpg

Szkíta lelet - Szarvas ünő, fejéből születik a Turul, a Fény. Szinte átalakul.

Szkíta leletek

csodasz.gif

Tomory Zsuzsa - Csodaszarvas

Nekem a Szarvas anya és a Turulmadár ugyanazt jelképezi, mint most Szűz Mária és Jézus. Mindkettő jelentése ugyanaz. A Nagy Anya megszüli az Új Fényt. Nekem ez a Téli Napfordulót jelenti. De nem tudom figyeltétek-e már, hogy december 21-e tájékán mintha elkezdene megállni az idő. Mintha a napok egybefolynának. Ezért nem lehet a Karácsony ünnepét teljesen elkülöníteni a Téli Napfordulótól. Hisz csak néhány nap. Az Égben pedig ez másodpercek töredéke. Csak mi emberek tudunk ezen köröket futni. Talán már nem is tudjuk megérteni teljesen a természeti népek értékeit, üzeneteit, ezért könnyebb felfogni a "közelebbi" időpontot, Mindegyik lényege a szeretet. Mert a Nap, Isten jelképe a földön. Ő hozza a meleget, a fényt, az ennivalót, innivalót. Mi más is lehetne, mint a szeretet maga. Mert Isten a szeretet. 

csodaszarvas-arany.jpg

Szkíta lelet

Valamiért Nekem mégis ez a dombormű hordozza az igazi ünnep lényegét. Megmagyarázni nem tudom (egyenlőre), de nem is biztos, hogy megfogom. Belső, mély érzés és szebb tőle az ünnepem. 

(Közben rájöttem..1 hét intervallum. Amikor az értékek közé eső rész beíródott.)

Barátnőmmel beszélgettem a minap (Poór Anna), aki megemlítette, hogy Régi tanárával diskuráltak a Csodafiú-Szarvasról. Akkor azonnal beugrott, hogy ez a Karácsony.  ...és Ő itt fent a Csodafiú-Szarvas. A Szarvas Anyából megszülető Fiú. Az Anya teremtő erejéből 

Egyébként azt is érdemes megemlíteni ezen a helyen, hogy a népi lélek nem vette ketté Jézus-Máriát sem.  Csak azt mondták mindig is: JézusMária!

 

Deresen, havasan

eljön a karácsony,

csodafiú-szarvas

föláll az oltáron,

szép agancsa gyúlva gyullad:

gyertya tizenhárom,

gyertya tizenhárom.

Nagy László - Csodafiú-szarvas (részlet)

A tizenhárom gyertya pedig lehet akár Luca nap óta fenntartott fény is. Az pont 13 nap, 25-ig.

Emlékezve Szarvas Anyára a Téli Napfordulón...

Ünnepelj úgy, ahogy Te gondolod!

Ne hallgass senkire, csak a belső sugallatodra!

Érzem ahogy lassul az idő és beáll egy pontba...

Fénytől/megvilágosodástól áldott Szeretetben megélt ünnepet kívánok!

 

Szólj hozzá

Istenanya Szeretet Ünnep Csodaszarvas Napforduló Téli Napforduló