2020. jan 20.

Beszélgetés és a figyelő hallgatás a társas kapcsolatokban

írta: P.Gabriella
Beszélgetés és a figyelő hallgatás a társas kapcsolatokban

40fa7bd8-3398-483f-afb0-77d4c428120c.jpeg 


Sokszor szembesülök vele, hogy egy-egy beszélgetés alatt, a beszélgető partnerem mondanivalója elvisz a gondolataimban az értő figyelemről. Már nem a jelenben vagyok, hanem a gondolataim mentén valahol máshol járok. Akár a múltban, vagy éppen a jövőben.  De amíg nem figyelek, elvesztem a fonalat a másikkal. Sok gyakorlás vezetett el,oda, hogy visszatudok zökkenni a jelenbe és még eltudom csípni azt a szálat, amin elindultunk a beszélgetésünkben. 
Ebben a világban, amikor a gyorsaság, pörgés, türelmetlenség tulajdonképpen jóvá lettek, szükség van a mély, megértő, figyelő eszmecserékre. 
Már 90-100 évig is élhetünk. Ezért fontos, hogy ezt az időt a tisztázások, megértések és tanulás folyamatának is tekintsük.  Egy párkapcsolatban, házasságban hiába mondja a férfi a nőnek, hogy kuss, az nem fog hallgatni. Nem működnek az ezeréves házassági előírások, hogy a nő csak legyen a férje ura kiszolgálója és bólogató partnere. A nők tanultak, tájékozottak és erejük teljében lettek újra. Egyenlő bánásmódot, egyenlő esélyeket és - ami a legfontosabb - mellérendeltséget akarnak. Nem lehet már egy legyintéssel a sarokba lökni őket, hogy “Hajnalka, te azt nem tudhatod!" (A Família kft. magyar sorozatból.) Persze ettől a férfiak többsége elbizonytalanodik és már nem tudja, hogy hogyan tovább? Erre valóak a beszélgetések. Akár estét betöltőek is. Hogy az eszmék valóban cserélődjenek. A nő és a férfi is lehet egy rossz gondolat mentén, ami pontosan egy ilyen alkalommal derülhet ki a maga számára is. 
Nekem a harmadik fiammal volt éppen egy esti, majd egy azt követő reggeli beszélgetésem. Elmondta milyen céljai vannak én meg elkezdtem a szokásos trallalát. Hogy ebben a társadalomban ha minimális szinten is, de vannak normák, amiket jó betartani. Például a tanulásban. Bár én sem támogatom se most, se régebben ezt az oktatási rendszert - mert alapjaiban elavult és használhatatlan már -, de azért mégis egy érettségi azért az kell. Erre fiam azt válaszolta, hogy elakarsz bizonytalanítani? Megrémültem. Dehogy akarom! Csak bekapcsol egy tudatalatti program, amit még a szüleimtől kaptam. Örömmel üdvözlöm a fiam céljait és erőfeszítéseit az életében. Mert a mai fiatalokkal ellentétesen neki legalább vannak céljai, tervei. Építi a jövőképét. Reggel bocsánatot is kértem ezért a pillanatnyi ”elmezavarért” és elmondtam neki mennyire büszke vagyok, hogy ilyen határozottan gondolkozik és beszél. 
Mindez elő sem kerül, ha nem kezdünk el beszélgetni. Ő megerősítést nyert én pedig ráeszméltem egy megrekedt gondolkodás menetemre. 
Beszélgess és mindig gondold át az átbeszélt témát utána. Ha van megjegyzésed, vagy javítani valód, tedd meg a társad felé. Gyermek, szülő, házastárs, kedves, barát mindegy. Ha lehet, személyesen, egy tea, vagy kávé mellett, meggyújtva egy gyertyát, hogy ezzel is jelezd, most van bőven időd és csak rá akarsz figyelni. 

Szólj hozzá

Férfi Társ Nő-férfi