2018. dec 27.

Kisberényi Sólyomröptetés - Regölés

írta: P.Gabriella
Kisberényi Sólyomröptetés - Regölés

Gyula - Völgye

img_8044.JPG

Így sütött be ebbe a térbe a Napnak Szent Sugára 

Kisberénybe utaztunk negyed magammal Karácsony második napján. MIndig nagy fordulásokat hozott nekem ez a hely. Néha kissé megborultam, néha megemelkedtem. Az emberek, a SZER, az Istenhez való csatlakozás itt magától értetődő. Nem kétséges, ki miért jött, ki mivel megy el. Korán érkeztünk, de már tébláboltak emberek, ismerkedtek, ölelkeztek, köszöntötték egymást.

img_8056.JPG

Oltár 

A szertartás vezető: Pucskó Zsolt körbejárta az oltárt, füstölőt gyújtott meg és készenlétbe került.

img_8048.JPG

Az állatok gyönyörűek voltak és öröm volt a szemnek. Géza bácsi jól gondoskodik róluk.

49082547_549397125471617_6835178922435411968_n.jpg

Felkapaszkodtam egy halomra, hogy jobban szemlélhessem a helyet.

img_8062.JPG

jegyzet_2018-12-27_084054.jpg

img_8060.JPG

Vízszertartással kezdődött, ahová a dob hangja rendelte és a kürt szava hívta az embereket. Egy öreg gémes kút körül gyülekeztünk, ahol bölcs szavakkal lettünk felkészítve a rituális mosakodásra. Három veder vizet töltöttek a vályúba és innen mostuk meg kezünket, arcunkat. Csodálatos érzés, hogy tisztán léphettünk tovább a Nagy Úristen elé.

48425930_691415007920780_3574315373354287104_n.jpg

Átsétáltunk a rovó helyre, ahol lógnak az évek alatt fellógatott emlékező szalagok. A rovástanulásra kialakított helyen, Zsolt elmagyarázta nekünk a HAL jelét. Sok tudást vihettünk megint haza...

jegyzet_2018-12-27_084207.jpg

jegyzet_2018-12-27_084239.jpg

Felvonultunk a Tűzszer helyre. Áldást mutattunk be a Földnek, a tűzgyújtáskor tiszteleghettünka  füstön át a Levegő elemnek. Mikor begyulladt a tűz, mindenki elment találni magának egy fadarabot...ebbe belerakhatta minden nyűgét, gondját, baját, éves felgyülemlett érzéseit. Utána a tűzhöz járulva bedobta mindenki a sajátját.

...és akkor elrepült a sólyommadár egy gyermek karjáról, hogy lehozza nekünk a Jóisten üzenetét. Felemelő érzés volt. Becsukott szemmel álltam és hallottam ahogy egyszer a bal fülem mellett suhant el a madár, egyszer pedig előttem csapott fel a magasba. Tudtam, hogy miért. Egy régebbi látomásom jutott eszembe és megerősítést nyertem általa. A később elhangzott élményekből is egy volt - Lóki György a sólyom gazdája -, aki ugyanazt kapta, mint én. Vállald fel, aki vagy! Lépj, menj az utadon! Meríts a TŰZerőből, hogy legyen bátorságod hozzá! A helyes a tüzön átmegy, a helytelen a tűzben megég. 

Regöltünk egyet, minden jót kívánva a következő évre. Körülbelül így, ahogy alább is regölnek a Minstrelszék. 

Kelj fel, gazda, kelj fel,

Száll az Isten házadra,

Seregemagával,

Terített asztalával,

Teli poharával,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Nem vagyunk mi rablók,

Szent István szolgái,

Most jöttünk Hidegkútról,

Hideg mezejéről,

Elfagyott kinek keze,

Kinek lába, kinek egye-mása,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Amott kerekedik egy fekete felhő,

Abban legelészik csodatévő szarvas.

Csodatévő szarvasnak ezer ága-boga,

Száz misegyertya, gyújtatlan, gyulladjék,

Oltatlan, aludjék!

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Adjon az Úristen ennek a gazdának

Száz kereszt búzát,

Száz kereszt árpát,

Száz kereszt rozsot,

Száz kereszt zabot,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Adjon az Úristen ennek a gazdának

Száz kis malacot,

Egyik ólból kifusson,

A másikba befusson,

Harmadikba is jusson,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Adjon az Úristen ennek a gazdának

Két kis ökröt,

Két kis bérest,

A kisebbik béresnek arany ostornyelet,

A nagyobbik béresnek csengős-pengős szekeret,

Szekér mellé kereket,

Kerék mellé vasszeget,

Vasszeg mellé faszeget

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Adjon az Úristen ennek a gazdának

Két kis tehenet,

Tejet-vajat eleget,

Hadd süssenek rétest szegény regölőknek,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Ha a maguk asztala mi asztalunk volna,

Szent oltár volna,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Ha a maguk kenyere mi kenyerünk volna,

Krisztus teste volna,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Ha a maguk bora a mi borunk volna,

Krisztus vére volna,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Itt is tudunk egy leányt, kinek neve: Marcsi,

Itt is tudunk egy legényt, kinek neve: Jancsi,

Isten meg ne mentse,

Kebelébe ejtse,

Kert mellé szorítsa,

Úgy síkassa, ríkassa,

Mint a Siska malacát,

De még annál is jobban,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Széken ül a gazda,

Pénzét számolgatja,

Fele a gazdáé,

Fele regölőké,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Nyírfakéreg bocskorom

Cserfakéreg papucsom,

Ha lehet, becsoszogok,

Ha lehet, kicsoszogok,

Haj, regő, rejtem,

Azt is megadhatja az a nagy Úristen!

 

Vas megyei gyűjtés 

 A regölés a kereszténység előtti időkbe nyúló magyar népszokás, termékenységvarázsló rítus, amely eredetileg a téli napfordulóhoz kapcsolódhatott...tovább.

Ha van kedve, itt találsz egy kis ízelítőt abból, amit én is megéltem ott...Gyula - Völgyében.

Áldott, erőben, bátorságban, bölcsességben gazdag Újesztendőt kívánok!

Szólj hozzá

Magyar Ünnep