2016. okt 27.

Bojtorján (Arctium lappa)

írta: P.Gabriella
Bojtorján (Arctium lappa)

c-173-burdock-a-bit-of-botany.jpg

Népies nevein: bozogáncs, édeslapu, nagylapu.

Én most gyűjtöttem be a gyökérzetét, mert szerintem ilyenkor húzódik vissza az összes hatóanyag a gyökérzetbe és ilyenkor hat a legerősebben. Kétnyári növény. Az első évben érdemes gyűjteni a gyökerét, a termés hozatal előtt. Második évben már termést hoz. Azt a kis ragacsosat. Mindenbe beleragad - kutyába, hajba, ruhába, még a bőrre is rátapad kis karmocskáival. Mindez lesz szép lila virágaiból. Minden része ehető. Rákmegelőző és gyógyító teában fontos összetevő, májvédő, magas inulin tartalmánál fogva csökkenti a vércukorszintet. Töltve van potasiummal és B6 vitaminnal. Ezenkívül magas a fehérje tartalma.

Azt írták, hogy keserű és zeller ízű. Én megkóstoltam. A fiatal - tehát egyéves növény semelyik része sem keserű. Sőt jóízű. A gyökér illata hasonlít a csicsókáéra és valóban, nagyon enyhe, inkább szárzeller íze van. Remélem, hogy találok még mert szeretném ételként is kipróbálni. Mind nyersen, mind főzve ehető. A természet kiapadhatatlan forrása az ehető növényeknek és javaknak. Erről egy bibliai idézet jutott eszembe:

Mindazok te reád néznek, hogy megadjad eledelüket alkalmas időben. Adsz nékik és ők takarnak; megnyitod kezedet, és megtelnek a te jóvoltoddal. Elfordítod orczádat, megháborodnak; elveszed a lelköket, kimulnak és porrá lesznek újra. Kibocsátod a te lelkedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét.

Zsoltárok 104:27-30

Most tinktúrát készítettem belőle. Jó lesz mind belsőleg, mind külsőleg. Belsőleg, vértisztítóként, külsőleg bőrkiütésekre, viszkető, nedvedző bőrbántalmakra, hajhullásra és növekedésre használható. Összedaraboltam egy jó adagot szárításra is. Ezt majd megpirítom, miután megszáradt és teának iszom. Jó kávépótló is.

 

65f263dd143feaffd94fb81c1af815fc.jpg

Tudatilag : a bojtorján-gyökér a düh, harag, agresszió érzelmi állapotainak ellenszere. Az indulatokat nyugtatja és az azokat keltő mérgeket kipucolja a belsőből. Ezáltal az akaratot fiatalítja, frissíti és szabályozását segíti.

Javas.hu

Szólj hozzá

Gyógynövény