2018. máj 28.

Rokka javítás

írta: P.Gabriella
Rokka javítás

avagy ősi lego helyére rakva.

img_4427.JPG

Nemrég kaptam ajándékba két rokkát egy dobozban. Látható volt, hogy elég hiányosak. Az egyik egy sváb jellegű állórokka, a másik egy pingált magyar. Mint kiderült összesen 2000 Ft-ba került. De mi lesz vele? Ajándékozó (eztán így nevezem,mert inkognitóban van) mindjárt mondta: megjavítjuk együtt. Hát jól van én benne vagyok mindenben. Talán egy-két hónap is eltellett, mire elkezdett aggatni a kicsomagolt két rokka. Megbeszéltem, hogy akkor ideje lenne javítani. Már az első szemrevételezésnél kiderült, hogy sokat nem értünk a rokkához és hogy nagyon szétesik, mikor hozzányúlunk. Ajándékozó logikus gondolkodással kiderítette, hogy mások is jártak már ilyen cipőben és a neten rátalált egy hasonló rokkára, amit szintén darabokból állítottak újra össze. (Az oldal neve Kicsianya kötödéje, köszönjük.)

img_4433.JPG

Előkerült egy nagy tubus faragasztó és két hosszú asztalos szorító. A kerék alaposan be lett ragasztózva és finoman egy-két helyre ütéssel, eredeti állapotába tolva. A kilógó fastiftek a helyére lettek ütve. A szorítóval kb. egy órára pihenésre lett küldve, hogy megfogjon a ragasztó.

rokka_jav1.JPG

rokka_jav.JPG

Eközben alaposan lemostam az egész állványt és minden különálló alkatrészt. Néhol fekete olajos foltok voltak rajta,amit késsel és csiszolópapírral finoman eltávolítottam. 

img_4446.JPG

A kerék, az alapos száradás után meg lett csiszolva és minden darab is, ami durván volt megmunkálva. 

rokka_jav2.JPG

img_4454.JPG

img_4456.JPG

rokka_jav3.JPG

Jobb híján - és ez is nagyon megfelelő lett -, Komfort bútorápolóval átkentük az összes különálló szerkezetet. Van ahol nagyon szívta magába a folyadékot. Amit lehetett a helyére illesztettünk és felmértük, hogy mi hiányzik még. Hiányzott:

- 3 db láb,

- komplett pedál szerkezet,

- guzsaly.

Ajándékozó édesapja éppen a közelben lakott, ahol esztergapad és megfelelően kiszárított fák is voltak. A guzsalyról is édesapjától tudtunk meg többet, aki mint kiderült ebben is jártas és látott már teljesen egészben lévő rokkát. 

img_4486.JPG

img_4474.JPG

Nagy élmény volt, hogy én is kipróbálhattam a faesztergálást. Nem vittem túlzásba, mert bátortalannak és ügyetlennek éreztem magam, ezért átadtam Ajándékozónak a helyet. De végig figyeltem, mert a különböző eszközök használatától a fa minőségéig sok mindent megtanulhattam. 

img_4462.JPG

A felső nagy darab deszkából lett levágva egy négyzetes oszlop és ezt befogatva az esztergagépbe alakult ki a kép alján lévő láb. Kőrisbpl készült mind a három. 

img_4485.JPG

img_4472.JPG

img_4489.JPG

Sok próbálgatás és változtatás után alakult ki a végleges megoldás. Ugyanebből a fából (kőris) készült el a pedál és az átaltartó díszített fa is.  

r.JPG

A hosszú guzsaly ha jól emlékszem akácból lett kikerekítve.

img_4504.JPG

Eredeti helyünkre visszahurcolkodva, megtörtént a lábal helyre ragasztása és kilógó részük levágása. Előkerült a csiszológép is. Pedál lábamra bemérése, felfüggesztése, összecsavarozása, átaltartó beillesztése és a kerék felékszíjazása után, mint a gyereke örültünk hangosan, aztán elmélázva csendben az alkotáson. Az árnyékos helyen magunkba merülve csodáltuk A Rokkát. Nagy élmény volt. 

r1.JPG

r2.JPG

Hálásan köszönöm Ajándékozónak és Édesapjának a sok segítséget. 

Szólj hozzá

Gazdaság Kézműves ÉN Gyapjú